Reflexná zónová terapia nohy podľa Hanne Marquardt

Updated: Apr 8, 2022

Reflexná zónová terapia (RTN)  je formou manuálnej terapie, terapeut teda k svojej práci používa výhradne ruky, a patrí medzi regulačné metódy, podobne ako akupunktúra, homeopatia alebo kranio-sakrálna terapia.

Pracuje s pozadím daného problému a nie výhradne so symptómami. Pôsobí na človeka na všetkých úrovniach a usporadúva ho. Cieľom terapie je podporiť vlastné regulačné sily organizmu, v rámci aktuálnych možností jedinca. Nebojuje proti symptómom, ani ich nepotláča a sprostredkúva dôležitý liečivý prvok- dotyk.  Nazývame ju aj terapiou vnútorného poriadku. Pôsobením cez vzdialený prístup, v našom prípade cez mikrosystém nohy, chceme „normalizovať“ a znovu nastoliť vnútorný poriadok človeka.

Ošetrenie prebieha na chodidle a členku, ktoré funguje ako mikrosystém, zrkadliaci celého človeka. Na nohe teda môžeme nájsť zóny pre oči, pečeň, obličky, chrbticu ale i lopatku či zuby. Podobným mikrosystémom môže byť aj ruka, oko alebo ucho. Samotné ošetrenie je v porovnaní s reflexnou masážou veľmi jemné a často veľmi príjemné. Dôležitý je práve dotyk a reakcia na jeho vnímanie. Zaujímavé je, že aj keď intenzita dotyku terapeuta je rovnaká, jeho vnímanie sa líši v závislosti od zóny, v ktorej sa nachádzame. Vnímanie človeka je preto vždy jedinečné a poskytuje priestor na vysoko individuálny prístup a terapiu.

Pri ošetrovaní zón súvisiacich s ľudským telom narazíme na zóny „zaťažené“ . Odpoveďou na náš dotyk v takom prípade môže byť bolesť ale i vegetatívne prejavy (potenie dlaní, farba v tvári, telesná teplota, tvorba slín a i.). Je úlohou terapeuta tieto tiché, ale dôležité prejavy správne zhodnotiť a reagovať na ne v priebehu terapie. Mnohé vegetatívne prejavy  a reakcie sa vyskytujú aj medzi jednotlivými ošetreniami. Zrkadlia nám, kde na tele môžeme hľadať príčinu našich problémov. Mnoho reakcií je z pohľadu klienta veľmi neobľúbených, alebo sa označujú ako zlé (slzenie očí, časté močenie, stolica, nevoľnosť). Dôležité je však pochopiť a akceptovať vnútorné zákonitosti vlastnej regulácie a prijať fakt, že reakcie nie sú žiadne novovzniknuté ochorenia.

Pre koho je terapia určená? Reflexnú zónovú terapiu na nohe môžu absolvovať deti, tehotné ženy aj starší ľudia. Nie je limitovaná vekom ani fyzickou zdatnosťou. Rieši problémy ako bolesti chrbtice, zvýšené svalové napätie, pohybové obmedzenie kĺbov, zažívacie problémy, poruchy menštruačného cyklu, chronickú nádchu alebo sinusitidu, lymfatické zaťaženie- najmä u detí, ale aj bolesti hlavy rôzneho pôvodu, bolesti zubov a i.

Terapia nie je vhodná pre ľudí s akútnym zápalom žíl a lymfatického systému, ľudí s transplantátmi, aneurizmami, melanómom na nohe a psychózami. Neošetruje sa ani v prípade horúčkových stavov a infekčných ochorení, a poškodeniami kožného krytu v oblasti chodidiel (ekzémy, plesne, gangréna a pod.).

Často si neuvedomujeme akou intímnou časťou tela naše nohy sú. Venujeme im oveľa menšiu pozornosť a starostlivosť ako ich protipólu, tvári. Nohy zahalíme do materiálov, ktoré nie sú pre ne vhodné, uzavrieme ich v tesnej obuvi a strácame kontakt s „pôdou pod nohami“. Naše nohy by mali povrch pod sebou vnímať a sprostredkovávať nám oporu a umožňovať pohyb v priestore. Tak, ako telo, aj nohy potrebujú priestor a prekrvenie, a našu pozornosť a starostlivosť.

Autor: Bc. Tereza Rýdza

Ak si myslíte, že by tento článok mohol pomôcť Vám, alebo niekomu z Vašich blízkych, budeme radi za zdieľanie. Ak máte chuť vyskúšať túto terapiu na vlastnej koži, neváhajte nás kontaktovať cez tieto kanály:

📱0907 568 443

💻rehanfyzio@gmail.com

⌨️správa na FB (Rehan Fyzio)

📸správa na Instagrame (rehanfyzio)

🗺SNP 763, Nová Dubnica