Najčastejšie otázky, ktoré si kladiete pred prvou návštevou fyzioterapeuta

Updated: Apr 7, 2022

Odpovedáme na najčastejšie otázky, ktoré si kladiete pred prvou návštevou fyzioterapeuta.

„Kto je to fyzioterapeut? Ako mi môže pomôcť?“

Je to kvalifikovaný zdravotnícky pracovník so stredoškolským, alebo vysokoškolským vzdelaním, ktorého parketou je riešenie funkčných, alebo štrukturálnych porúch pohybového aparátu. Zaberá sa teda problémami so svalmi, kĺbmi a kosťami človeka. My, fyzioterapeuti, sme trošku zdeformovaní svojím povolaním a snažíme sa vyladiť človeka s problémom s pohybovým aparátom k čo najlepšiemu pohybovému vzoru a teda chceme, aby pohyb každého jedného človeka vyzeral čo najkvalitnejšie.

Pomáhame ľuďom so sedavým zamestnaním, kedy odstraňujeme bolesti spôsobené „celkovým stuhnutím“, až po vrcholových športovcov, kde v najmenších detailoch vylaďujeme pohyb špecifický pre ich šport.

Vo svojej práci využívame rôzne metodiky a koncepty, ktoré sú zamerané na daný problém. Napríklad Kabatova technika je hojne využívaná pri hemiparézach, čo je ochrnutie polovice tela po cievnej mozgovej príhode. Vojtova metodika sa využíva najmä u malých detí, ktoré s nami ešte nedokážu spolupracovať a využíva reflexné pôsobenie na mozog a pohybový aparát. Okrem rôznych metodík a konceptov tiež využívame aj fyzikálnu terapiu, napríklad liečivé účinky vody, tepla, svetla, masáží, elektrického prúdu a iné.

Ja napríklad pri svojej práci v Rehane využívam metodiky Ľ. Mojžišovej (viac v tomto videu), ktoré mi umožňujú riešiť problémy nie len s funkčnou sterilitou žien, ale aj so zablokovanými rebrami – čo sa prejavuje v problémoch akými sú pichanie na hrudi, časté bolesti hlavy, bolesti kolien a ramien, bolesti prsníkov, pokašliavanie bez zjavnej príčiny a mnohé iné. Okrem toho touto metodikou riešim aj blokády SI kĺbov a driekovej chrbtice („boľavé kríže„) a tiež aj spazmy panvového dna.

Náplňou práce fyzioterapeuta je riešiť obrovskú škálu problémov s pohybovým aparátom, od bolesti chrbta v ktorejkoľvek časti, cez stavy po operáciách, alebo úrazoch, až po problémy s čeľustným kĺbom, alebo funkčnú sterilitu žien. Spektrum pôsobenia fyzioterapie je vo všetkých oblastiach medicíny, na ktoré si spomeniete. Takže ak Vás trápi čokoľvek na Vašom tele, čo má za úlohu hýbať sa a cítite nejaký problém, šup s tým k fyzioterapeutovi.

„Ako prebieha terapia u fyzioterapeuta?“

Pri prvom stretnutí je vždy nutné vyšetrenie. To obsahuje odobratie anamnézy, aby sme si spravili prehľad o Vašom stave a potom nasleduje samotná diagnostika. Pripravte sa na to, že Vás fyzioterapeut vyzlečie do spodnej bielizne, takže je vhodné mať spodnú bielizeň a mať ju aj v adekvátnom stave. Nie je príjemné ani jednej strane, keď fyzioterapeut vyšetruje chodidlo a obe strany vieme, že ponožky neboli menené najmenej tri dni a viac 🙂

Fyzioterapeutovou úlohou je zhodnotiť Váš pohybový aparát ako celok a teda sa neľakajte a nečudujte, ak Vás trápi rameno a on sa zaoberá Vašou krčnou chrbticou, rebrami a hlavou. Naše telo funguje ako jeden celok a aj keď bolí napríklad spomínané rameno, príčina môže byť aj v protiľahlom chodidle. Preto je nutné vyzliecť sa do spodnej bielizne a vyšetriť naozaj celého človeka.

Naše vyšetrenia v hojnej miere pozostávajú z palpačného vyšetrenia, čo znamená, že našim hmatom zisťujeme citlivosť,  napätie svalstva a prítomnosť bolestivých bodov na pohybovom aparáte. Dotýkame sa ľudí. A veľa. A na miestach, kde by to bežný smrteľník naozaj nečakal. Pýtate sa, kde? Napríklad pri vyšetrení ramena je nutné prehmatať aj sval, ktorý sa nachádza pod lopatkou a najlepší spôsob, ako sa k nemu dostať je cez podpazušie. Tu platí – hygiena, pol zdravia 🙂

Ďalej sú to napríklad sedacie svaly v oblasti zadku, alebo úpony rebier, ktoré sú pri ženách často prekryté poprsím. V takom prípade, pre správnu diagnostiku, ide aj podprsenka dole. Ďalším vyšetrením môže byť aj vyšetrenie „per rectum“ a jedná sa o hmatové vyšetrenie cez konečník. Takto vyhodnocujeme a ošetrujeme stav svalstva panvového dna. Nie každý fyzioterapeut je oprávnený vykonávať toto vyšetrenie. Podobne aj vyšetrenie „per vaginam“ (vyšetrenie cez vagínu) môže vykonávať iba fyzioterapeut, ktorý je na to kvalifikovaný.

Ste zdesení?

Nemusíte byť. Vymenovala som najextrémnejšie hmatové vyšetrenia, ale tie sa používajú iba pri pacientoch s veľmi špecifickými problémami a nie bežne. Bežné je prehmatanie celej oblasti s problémom, aj jej susedné oblasti. Potom vyšetrujeme hybnosť, čo znamená, ako veľmi je obmedzený rozsah pohybu v danej oblasti. Vyšetrenie je pasívne aj aktívne. A potom nasledujú špeciálne testy, ktoré sú lokalizované na konkrétne štruktúry.

Z kompletného vyšetrenia potom fyzioterapeut stanoví, kde tkvie Váš problém a podľa toho sa stanoví, aký bude postup pri terapii. To už je na každom fyzioterapeutovi. Každý má v zásobe iné metódy, ako riešiť bolesť, alebo obmedzenie pohybu. Samotná terapia už pozostáva z manuálnych techník, pomocou ktorých sa snažíme odstrániť všetky blokády a bolestivé body vo svaloch a ukážka a naučenie cvikov zameraných na rozhýbanie a udržanie stavu v danom segmente. Ako doplnková liečba sa využíva už spomínaná fyzikálna terapia, napríklad rebox, laser, ultrazvuk, elektroliečba…A samozrejme, nasleduje aj domáca úloha, pretože bez pohybu niet zdravia 🙂

Dôležité je, aby bol prístup k pacientovi/klientovi individuálny a fyzioterapeut mal naňho čas. Netreba bagatelizovať ani „bežnú bolesť krížov“. Za každým jedným problémom sa skrýva odlišná príčina. Okrem individuálneho prístupu je dôležitý aj komplexný prístup a nepozerať sa slepo iba na možnú príčinu problému v pohybovom aparáte, ale brať do úvahy aj ostatné odvetvia zdravotníctva.

„Aký je rozdiel medzi fyzioterapeutom a masérom?“

Verím, že po prečítaní vyššie uvedených odpovedí na otázky už je jasné, čo má fyzioterapeut za úlohu. Masér je neoddeliteľnou súčasťou liečby niektorých problémov s pohybovým aparátom. Masáž je tiež skvelým pomocníkom pri relaxácii. Nájsť dobrého maséra je celkom umenie, viem to z vlastných skúseností. A či vie fyzioterapeut masírovať? Mal by vedieť. Ale nie je to jeho hlavná úloha. Jeho doménou by mali byť iné manuálne techniky, ale jeho arzenál techník by mal obsahovať aj klasickú masáž a reflexnú masáž.

A ak sa Vám článok páčil a chcete sa dostať k pravidelne publikovanému náučnému materiálu a tiež k cvikom zadarmo, dajte stránke Rehan Fyzio na Facebooku „Páči sa mi to“ a zdieľajte článok so svojimi priateľmi.

Tí z Vás, ktorých zaujíma individuálny prístup a individuálne riešenie Vašich problémov s pohybovým aparátom – rezervujte si svoj termín u nás na:

📱0907 568 443

💻rehanfyzio@gmail.com

⌨️správa na FB (Rehan Fyzio)

📸správa na Instagrame (rehanfyzio)

🗺SNP 763, Nová Dubnica

Autor: Mgr. Natália Šedíková