10 000 krokov

Objavte, ako Vám môže pomôcť chôdza v boji proti bolestiam.



10 000 je cifra, ktorá je odporúčaná ako minimálny počet krokov za deň. Prečo som sa rozhodla písať práve o chôdzi? Veď každý, kto má tú možnosť, tak chodí. No, nie je to tak úplne pravda.


Pre písanie článkov ma inšpirujú ľudia, ktorí za mnou prídu so svojimi problémami. Inak tomu nebolo ani teraz. Všeobecne známym spoločným znakom dnešnej doby je málo pohybu. Keďže sídlime na 1. poschodí, neraz sa mi stane, že príde klient a kým je schopný znovu polapiť dych, prejde aj zopár minút. Obzvlášť do tejto skupiny zapadajú ľudia, ktorí majú sedavý druh práce, alebo nadváhu. Takých stretávam na dennej báze. Keď sa ich opýtam, ako sú na tom s cvičením, prípadne s pohybom, je to bieda. A pritom riešenie môže byť také jednoduché. Stačí začať chodiť.


Chôdza má hneď niekoľko benefitov, o ktoré by nemal nikto z nás prísť. Poďme sa na ne pozrieť.

1.Uľavuje od bolestí chrbta – pýtate sa, ako je to možné? Chôdza je najprirodzenejší pohyb ľudského tela. Pri chôdzi sa zapájajú do pohybu nie len nohy, ale aj celý trup a horné končatiny. To všetko v rotačných pohyboch. Rotačné pohyby sú v našom tele nevyhnutné a sú liečivé. Preto sa pri chôdzi jemne, šetrne a veľmi frekventovane mobilizujú všetky kĺby v tele, najmä v oblasti panvy a chrbtice. Tým pádom dochádza k uvoľneniu jemných blokád v oblasti SI kĺbov a medzi jednotlivými stavcami. Po ich odblokovaní dochádza k uvoľneniu svalstva a chrbát reaguje znížením bolestivosti.


2.Normotonus svalstva – normotonus je optimálne napätie svalstva. Ak je človek v dlhodobom strese, alebo v zlom fyzickom zaťažení, dochádza k zvýšeniu napätia svalstva. Mechanizmom popísaným vyššie sa toto napätie vyrovnáva a tak sú svaly v optimálnom nastavení napätia.


3.Zlepšuje trávenie – akoukoľvek fyzickou aktivitou sa aktivuje a zlepšuje trávenie. Medzi fyzickú aktivitu patrí aj chôdza. Pri chôdzi sa aktivujú svaly trupu a tie dostávajú črevá do pohybu. Preto ak trpíte zápchou, je vhodné ako doplňujúcu liečbu zaradiť aj pohyb, napríklad formou dlhšej prechádzky rýchlou chôdzou (aspoň 2km).


4.Zlepšuje náladu – je všeobecne známe, že pri pohybe sa vylučujú do tela endorfíny, látky, ktoré nám zlepšujú náladu. Ak máte zlú náladu, alebo upadáte do „depky“, tak šup von a prejsť sa po čerstvom vzduchu 🙂


5.Predchádza „vyschnutiu“ kĺbov – samozrejme, nemyslím vyschnutie v pravom slova zmysle. Naše kĺby sú tvorené kĺbnou jamkou, kĺbnou hlavicou a kĺbnym puzdrom. Spojné kosti sú pokryté chrupavkou, ktorá je úplne hladká a šmykľavá. V takomto stave je kĺb plne funkčný a kĺbne plôšky sa po sebe šmýkajú. Vnútri kĺbneho puzdra je synovia – kĺbna tekutina, ktorá zabezpečuje kĺzavý pohyb jamky a hlavice. Synovia tiež vyživuje chrupavku. Synovia je tvorená v kĺbnom puzdre, ale iba za predpokladu, že kĺb „prejde“ denne určitú niekoľkokilometrovú vzdialenosť. Z toho vyplýva, že bez pohybu sa synovia netvorí, zvyšuje sa trenie kĺbnych plôch a vzniká artróza kĺbov (degeneratívne ochorenie kĺbov). Preto ak chcete zdravé kĺby, treba sa hýbať. A to každý deň.


6.Udržiava dobrý stav respiračného systému – okrem pozitívneho dopadu na pohybový apartát má prechádzka pozitívny vplyv aj na respiračný systém. Zvyšuje sa respiračná kapacita, keďže dochádza k zvýšeniu tepovej frekvencie. Samozrejme hovoríme o svižnej chôdzi, nie o „lázeňskej promenáde“ 🙂 Pri dlhodobom tréningu sa Vám zlepší kondícia a Vy pocítite, že sa časom nezadýchate po vystúpení na 1. poschodie, ale bez problémov ich zvládnete bez ujmy na zdraví aj 7.


7.Pozitívny vplyv na psychiku – čo by som to bola za človeka, keby som zabudla na taký dôležitý benefit chôdze? Je to psychika. Čo môže byť lepšie, ako prechádzka po náročnom dni? Ak je to s milovanou osobnou, efekt je dvojnásobný. Spoja sa všetky vyššie popísané benefity a vznikne dokonalá harmónia tela a duše.


Ak ste v článku našli problém, ktorý máte a chôdza ho môže vyriešiť, neexistuje nič jednoduchšie, ako nechať všetko tak a ísť sa poprechádzať. Veď ten neumytý riad počká. Spravte si z prechádzok rutinu a Vaše telo a myseľ sa Vám určite zavďačia.

Ak k tomu pridáte individuálny prístup k riešeniu Vašich problémov u nás v Rehane, ste na najlepšej ceste, ako si užívať zlepšenú kvalitu života. Rezervujte si svoj termín u nás a nechajte nás postarať sa o Vás:

0907 568 443

rehanfyzio@gmail.com


Máte to ku nám ďaleko? Tak potom by Vás mohol zaujímať súbor 24 videí, ktoré sme pre Vás pripravili a prostredníctvom ktorých si môžete zlepšiť Vaše problémy s pohybovým aparátom, bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzate. Stačí Vám na to iba mobil a nezaberie Vám to viac, ako 10 minút denne. Naučíte sa 24 skvelých cvikov, ktorými si môžete pomôcť…

Ak sa Vám článok páčil, zdieľajte ho so svojimi blízkymi a dajte Rehanu na Facebooku “Páči sa mi to”. Dostanete sa tak k pravidelne publikovanému materiálu, ktorý Vám môže pomôcť.

Autor: Mgr. Natália Šedíková

1 view

© 2019 Rehan Fyzio s.r.o. | SNP 763 Nová Dubnica | TEL.: +421 907 568 443

web by Popular®