Najčastejšie otázky o tehotenskom cvičení/rehabilitácii

Mnohé tehotné ženy sa nás pred návštevou Rehanu pýtajú podobné otázky. Zvažujú, či tehotenská príprava má zmysel a či ovplyvní pôrod a ich zdravotný stav. Preto pre Vás naša Kika, ktorá sa špecializuje na ženskú fyzioterapiu, pripravila odpovede na najčastejši otázky.







Kedy začať s tehotenským cvičením?


Čím skôr, tým lepšie. Tehotenské cvičenie nie je obmedzené časom.

Na čo sa zameriavame pri cvičení?

Z fyzioterapeutického hľadiska je to hlavne na aktiváciu panvového dna a posilnenie brušného svalstva. A to z hľadiska najčastejších problémov po pôrode - únik moču, vznik a pretrvávanie diastázy.

Ako často chodiť na cvičenie?


Cvičenie je individuálne. Ak sa chce žena iba udržiavať, stačí ak príde raz za mesiac a zvyšok si cvičí doma. Ak má žena subjektívny problém, pri ktorom je potrebná opakovaná kontrola, tak pokojne aj raz za týždeň.

Zahŕňa cvičenie aj predpôrodnú prípravu?


Áno, je to určitá forma prípravy na pôrod. Ak tehotná žena nie je nacítená na svoje panvové dno, ťažšie sa jej bude s ním pracovať počas pôrodu. Ak je svalstvo posilnené, ľahšie sa s ním pracuje a rýchlejšia jej aj rekonvalescencia po pôrode.

Ako dlho treba denne cvičiť?

Ideálne je kratší čas ale častejšie. Záleží od podmienok, aké mamička má. Niekomu vyhovuje cvičiť 3x za deň, 10-15 minút. Niekomu vyhovuje zacvičiť si raz za deň na 30 minút.

Môže cvičiť žena aj počas rizikového tehotenstva?

Záleží čo odporúča lekár. Cvičenia sú v rovine fyziologických dejov v tele. Nie je to nič neznáme pre telo, iba podporujeme funkciu svalov. Vždy sa treba riadiť pocitmi vlastného tela.

Ako inak, okrem cvičenia, dokáže fyzioterapia pomôcť?


Ošetrením panvového dna. Ošetruje sa najskôr v 37. týždni tehotenstva. Ide o uvoľnenie svalov v oblasti panvy, tým môže byť pôrod jednoduchší a menej bolestivý.





Aké ďalšie postupy odporúčame?


Určite je to naučenie sa správnych stereotypov v živote, manipuláciu s dieťaťom. Ďalej šatkovanie panvy a brucha. Polohovanie mamičky v ľahu...

Aké benefity má predpôrodná príprava?

- zbavenie sa bolestí

- predchádzanie bolestí

- nacítenie na vlastné telo

- posilnenie svalov

- rýchlejší návrat do bežného života po pôrode

- predchádzanie diastáze a strií

- pozitívny vplyv na psychiku ženy

- zaradenie cvičenia do života

- naučenie sa ovladanie panvového dna


Čo ak mám počas tehotenstva bolesti napr. chrbtice, vyžarovanie do dolnej končatiny, pichanie v hrudníku? Môžem prísť na fyzioterapiu?

Určite treba vyhľadať fyzioterapeuta čo najskôr a nečakať, kým sa stav ešte zhorší. Nie je vhodné ani prestať sa hýbať. Pohyb a správna fyzioterapia sa dá vykonávať aj počas tehotenstva. Čím skôr tento problém podchytíme, tým skôr ho môžeme odstrániť.

Z čoho pozostáva fyzioterapia?


Z jemných mobilizačných a uvoľňovacích techník. Z cvičebných jednotiek, ktoré sú najskôr jednoduchšie a postupne zvyšujeme náročnosť. Nepredstavujte si hodinové cvičenie každý deň. Je to skôr vedomá práca s vlastným telom. V primeranom časovom režime.

A samozrejme pozostáva z teoretického vystvetlenia danej tematiky.

Vždy je prístup individuálny a každej klientke prispôsobený na mieru.



Autor: Bc. Kristína Stískalová



Ak sa Vám článok páčil, naučil Vás niečo nové, alebo by mohol pomôcť niekomu z Vášho okolia, budeme radi za zdieľanie. Ak Vás zaujímajú informácie ohľadne fyzioterapie a diania nášho centra, tak sledujte naše sociálne siete: Facebook, Instagram a Youtube.

143 views0 comments

Recent Posts

See All