Ako správne dýchať?

Naučte sa dýchať tak, aby Vás nič nebolelo.



Ako som Vám sľúbila v predchádzajúcom článku, budeme sa venovať dýchaniu. Asi si poviete, čo vám chcem o dýchaní písať, veď keď žijeme, dýchame automaticky. Nie je to až taká pravda. Správna dýchacia technika je hotová alchýmia a preto sa budem snažiť priblížiť vám dýchanie čo najjednoduchšie a čo najvýstižnejšie.

Hlavným dýchacím svalom je bránica, ktorá má kopulovitý tvar a zjednodušene si ju môžete predstaviť ako lis, ktorý je uložený niekde v strede hrudníka a upína sa na kolom dookola hrudného koša na spodné rebrá. Okrem toho, že nám zabezpečuje dýchanie, spolupracuje aj s inými svalovými skupinami, ktoré zabezpečujú stabilitu a fixáciu.

Konkrétne sú to svaly brucha (m. transversus abdominis, mm. obliqui externi abdomini, mm. obliqui interni abdomini ), svalstvo panvového dna (najmä m. levator ani) a krátke stabilizačné svaly chrbta, ktoré spájajú jednotlivé stavce (mm. multifidi).


Ak tieto svalové skupiny pracujú v správnej koaktivácii (spolupráci), zabezpečujú kvalitnú stabilizáciu chrbtice – pôsobia ako svalový korzet. Ten je nevyhnutný pre zdravie chrbtice a medzistavcových platničiek. O tom, aké poškodenia platničiek (diskov) existujú, si povieme inokedy.

Vráťme sa ale k dýchaniu. Popisovať budem dýchanie v ľahu na chrbte. Dýchať by sme mali nosom, nie ústami. Ústami je možný výdych, no nie nádych. Pri nádychu ústami sa neaktivuje vyššie spomínaná bránica. Správny dychový stereotyp by mal vyzerať následne: pri nádychu (inspírium), by malo brucho a horná časť hrudníka smerovať vpred a spodné rebrá do strán (laterálne). Pri výdychu (expírium) sa celý hrudník, aj brušná stena vracajú do pôvodného stavu.


Nádych je dej aktívny, výdych pasívny (okrem dychových cvičení a extrémnych výkonov). Je nutné dbať na to, aby sa pri dýchaní nezapájali ramená, pretože pri hornom type dýchania (pri nádychu ramená stúpajú k ušiam a brucho sa buď nehýbe, prípadne sa vťahuje dovnútra) sa preťažujú svaly krku (scalenové svaly). Tieto sa upínajú na prvé 3 rebrá a spôsobujú ich blokádu. Opačné konce scalenových svalov sa upínajú na krčné stavce, takže ich preťaženie spôsobuje tiež problémy s krčnou chrbticou. Prítomná býva bolesť krčnej chrbtice, stuhnutý krk, prípadne bolesti hlavy.


Pri dýchaní prebieha neustála mikromobilizácia medzistavcových kĺbov, aj spojení rebier s chrbticou a spredu s hrudnou kosťou. Pokiaľ niekto dýcha plytko a do „ramien“, neprebieha táto mobilizácia a prejaví sa to buď stuhnutosťou svalstva, prípadne blokádami v chrbtici, alebo rebier.

Takto by sme mohli pokračovať do nekonečna, no chcela som Vám predstaviť najčastejšie komplikácie pri nesprávnom dýchaní. Preto sa netreba čudovať, prečo Vás na rehabilitácii učia správne dýchať, pokiaľ prídete s boľavým krkom, alebo s boľavými „krížami“.


Ako som spomínala vyššie, pri správnom dýchaní sa zapájajú aj iné svalové skupiny, napríklad panvové dno. Na obrázku môžete vidieť, ako sa správa svalstvo panvového dna pri nádychu – smeruje presne oproti bránici, aby vytvorili vnútrobrušný tlak, ktorý stabilizuje bránicu. Schválne, skúste zakašľať a pri tom si prstami chyťte brucho z bokov. Cítite, ako sa napínajú Vaše brušné svaly? Presne vtedy pracujú tie správne svaly, aby zabezpečili stabilizáciu celého trupu.

Existuje neskutočne veľká škála dýchacích cvičení. Každý cvik slúži na niečo iné, no najviac na predýchanie celého tela, dokonalú relaxáciu a uvoľnenie.



Naučenie techniky správneho dýchania Vám pomôže minimalizovať blokády, ktoré môžu spôsobovať bolesti krčnej chrbtice, stuhnutý krk alebo bolesti hlavy. Nesprávne dýchanie tiež spôsobuje celý rad iných problémov spojených s pohybovým aparátom, prostredníctvom už spomínaných blokád rebier.

Správne dýchanie si preto určite zaslúži Vašu pozornosť, pretože po jeho zaradení sa budete cítiť lepšie. A to predsa chcete, nie?


Dajte nám v komentároch na Facebooku vedieť, či máte záujem prečítať si aj niečo viac o dýchacích cvičeniach, aby ste si aj doma vedeli uvoľniť celé telo a zrelaxovať.


Ak sa Vám článok páčil, zdieľajte ho so svojimi blízkymi a dajte Rehanu na Facebooku “Páči sa mi to”. Dostanete sa tak k pravidelne publikovanému materiálu, ktorý Vám môže pomôcť.

Ak máte ohľadne cvikov viac otázok alebo si chcete zarezervovať svoj termín u nás, zavolajte nám na 0907 568 443 alebo nám napíšte na rehanfyzio@gmail.com.


Máte to ku nám ďaleko? Tak potom by Vás mohol zaujímať súbor 24 videí, ktoré sme pre Vás pripravili a prostredníctvom ktorých si môžete zlepšiť Vaše problémy s pohybovým aparátom, bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzate. Stačí Vám na to iba mobil a nezaberie Vám to viac, ako 10 minút denne. Okrem správneho dýchania sa tam naučíte ďalších 23 skvelých cvikov…


Autor: Mgr. Natália Šedíková


2 views

© 2019 Rehan Fyzio s.r.o. | SNP 763 Nová Dubnica | TEL.: +421 907 568 443

web by Popular®